پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204940
ازدواج دانشجويي، آري يا خير؟
تاریخ انتشار : 1395/02/20 11:40:56
نمایش : 2262
يکي از مسائلي که قشر جوان امروز جامعه با آن مواجه اند بحث ارتباط با جنس ديگر است که مي تواند در قالب ازدواج و دوستي تجلي يابد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، يکي از رسم و رسوماتي که در دانشگاهها رايج شده ، پيوند آسماني ازدواج است. دانشجو هر چند با هدف تحصيل به دانشگاه مي رود اما بعد از مدتي مي تواند زوج مناسب خود را هم پيدا کند و به اين ترتيب يک ازدواج علمي هم صورت مي گيرد!

 

دانشگاهها هم که از اين رسومات خوش يمن استقبال مي کنند، هر سال در تدارک برگزاري بهترين جشن هاي ازدواج دانشجويي هستند؛ زوجهاي دانشجو را به مشهد مقدس اعزام مي کنند و خلاصه هر کاري از دستشان برآيد، انجام مي دهند تا ازدواج دانشجويي به بهترين شکل برگزار شود.

 

دانشجويان چه مي گويند؟
به غير از اينکه ازدواج دانشجويي مي تواند چه مزايا يا معايبي داشته باشد لازم است به نظرات دانشجويان هم توجه شود، تعداد زيادي از دانشجويان مخالف و عده اي هم موافق هستند.

 

ساناز محمدي دانشجوي رشته زبان انگليسي دانشگاه تهران ازدواج دانشجويي را خيلي معمولي و مانند ازدواج هاي سنتي يا ازدواج هايي که بر اساس دوستي صورت مي گيرد، مي داند اما تاکيد مي کند که اگر هم قرار است بين دو دانشجو ارتباطي عاطفي برقرار شود به قصد ازدواج باشد.

 

احسان خدايي دانشجوي رشته آي.تي دانشگاه جامع علمي کاربردي اما به عنوان موافق ازدواج دانشجويي بر اين باور است که مهمترين فاکتور در ازدواج به صورت کلي، شناخت متقابل است که اين امر در ارتباطاتي که دو دانشجو در دانشگاه دارند تا حدي به دست مي آيد.

 

اين دانشجو مي گويد: حتي قبل از شروع يک ارتباط در دانشگاه، دو نفر ممکن است يکديگر را زير نظر داشته باشند و راحت تر با اخلاق و رفتار هم آشنا مي شوند، موضوعي که در ازدواج هاي عادي و بدون شناخت قبلي کمتر پيش مي آيد.

 

اما سينا حسن زاده فارغ التحصيل دانشگاه علامه اين نوع ازدواج را پايدار نمي داند چرا که بر اساس شناخت نيست و عاطفه و احساس غالب است تا منطق و عقل.

 

او به موردي اشاره مي کند که براي دوستش اتفاق افتاده و هر چند اين ازدواج دانشجويي منجر به طلاق نشد اما طلاق احساسي حکم فرما شده و فقط به خاطر وجود بچه زندگي مي کنند.

 

شاهين رحيمي دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي، اين موضوع را کاملاَ نسبي مي داند و وزن کردن خوبي ها و بدي هاي ازدواج دانشجويي را به زماني واگذار مي کند که دو طرف زير يک سقف رفته باشند.

 

او بر اين باور است که به طور کلي نمي توان انگ خيلي بد بودن را براي ازدواج دانشجويي در نظر گرفت.

 

اين دانشجو مهمترين نکته در ازدواج دانشجويي را دقت در انتخاب همسر دانست، انتخابي که شک برانگيز نباشد و بهتر است به شرايط خاص ازدواج در دوران دانشجويي يعني بيکاري احتمالي و مطمئن بودن از داشتن پشتوانه مالي توجه داشته باشند.

 

حسين فرهادي ازدواج دانشجويي در سنين پايين را بسيار پرخطر هم مي داند. امير که دانشجوي رشته کامپيوتر در دانشگاه پيام نور است اين نوع ازدواج در سنين پايين را فقط از روي احساسات مي داند، ازدواجي که خانمان سوز است و بعد از مدتي به گفته امير منجر به طلاق عاطفي هم مي شود.

 

مارال ايزدي که با همکلاسي خود ازدواج کرده در اين باره هم موافق است هم مخالف، مخالف از اين نظر که بر اساس شناخت کامل ازدواج نکرده و چون در سن پايين به همسرش در دانشگاه علاقمند شده و زود ازدواج کرده و به همين دليل درس را نصفه رها کرده و خانه نشين شده است.

 

زينب باقري دانشجوي حوزه علميه هم که به ازدواج دانشجويي اعتقاد دارد در اين باره مي گويد: نمي توان روي هر مورد بررسي کيس به کيس کرد و حکم کلي داد. من موافق ازدواج دانشجويي هستم به شرطي که در کلاسهاي مشاوره شرکت کرده و تحقيق پيش از ازدواج صورت گيرد وگرنه احتمال شکست بسيار زياد است.

 

کليدواژه هاي ازدواج دانشجويي
در ميان اصطلاحاتي که به عنوان الزامات ازدواج دانشجويي از آن ياد مي شود مي توان به چندين عبارت که بزرگت هاي خانواده و فاميل،کارشناسان امر ازدواج و جامعه شناسان بر روي آن تاکيد دارند اشاره کرد.

 

اصطلاحاتي از جمله " شناخت و پيدا کردن همسر ايده آل در دانشگاه" ، "شرايط سني مشابهي با شما داشته باشد" ،‌" هم رشته بودن به خودي خود زمينه اشتراک هاي زيادي به دنبال دارد" ، " مشکلات مالي" ، " ازدواج در سنين پايين" ، " طلاق زود هنگام عاطفي" ، " انصراف از تحصيل" ،‌ " ازدواج ساده و آسان" و ساير اصطلاحات مهم براي ازدواج دانشجويي به کار برده مي شود که در واقع کليدي ترين نکات براي سنجش معيارهاي ازدواج مي توان از آنان ياد کرد.

 

اقدامات نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها
نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري سالهاست در مقوله ازدواج دانشجويي پيشگام و مجري برگزاري مراسم هاي ازدواج دانشجويي در مشهد مقدس است که در کنار اين سفر معنوي کارگاههاي معرفتي هم برگزار مي کند.

 

در همين باره حجت الاسلام امير ابراهيم زاده مديرفرهنگي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها در گفتگو با خبرنگار ما توضيحاتي تشويق جوانان به ازدواج دانشجويي و اقداماتي که نهاد براي اين گروه از زوج ها انجام مي دهد اشاره کرد و گفت: مسئوليت برگزاري کارگاههاي آموزشي، فرهنگي و محتوايي بر عهده نهاد است، در برخي موارد هم جشني گرفته مي شد اما مباحث محتوايي رعايت نمي شد. شايد ذهنيتي که درباره ازدواج دانشجويي وجود داشت بيشتر بر اساس احساسات بود و عده اي اين نوع ازدواج را با غلبه بودن احساسات قضاوت مي کردند.

 

اين مقام مسئول درباره کارگاههاي معرفتي که براي زوجهاي ثبت نام کرده در جشن ازدواج دانشجويي برگزار مي شود بر موثر بودن اين کارگاهها روي بينش دانشجويان تاکيد کرد و گفت:‌ به زرث قاطع مي گويم که دانشجويان بر اين باورند با حضور در اين کارگاهها نگاهشان به زندگي مشترک تغيير کرد و بر تفاوت هاي ميان زن و مرد شناخت پيدا کردند.

 

ابراهيم زاده درباره ميزان طلاقي که در ميان زوج هاي دانشجو صورت مي گيرد، تاکيد کرد: ما آمار طلاق هاي دانشجويي را از ثبت احوال دريافت مي گيريم که بر اساس آخرين تنها دو درصد اين ازدواج ها منجر به طلاق مي شود.

 

به هر روي، ازدواج دانشجويي مقوله اي است که در ظاهر و باطن بسيار پسنديده به نظر مي رسد اما آنچه اين امر مقدس را براي زوج هاي دانشجو خوش يمن تر مي کند تعقل در امر ازدواج به خصوص در سنين پايين تر است، سنيني که اکثر دانشجويان تازه پا به محيط دانشگاه گذاشته اند و ممکن است در اوج احساسات و عواطف جواني نه تنها از راه علم منحرف شوند بلکه با چالش عاطفي نيز مواجه شوند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html